Faalangst - Mindtuning

Fobie voor Bruggen oftewel Gephyrofobie

Gephyrofobie is een overdreven en aanhoudende angst om over een brug heen te gaan. Het Griekse woord Gephyra staat voor “brug.”

 

Vaak is deze fobische angst een niet op zichzelf staand iets en houd het vaak verband met andere angsten zoals claustrofobie (fobie voor kleine of afgesloten ruimten) en acrofobie (hoogtevrees).Vaak ontstaan er paniekaanvallen door de gedachten die niet reeel zijn ten opzichte van de werkelijkheid, zoals een ongeluk krijgen op de brug of dat men de controle verliest over het voertuig terwijl men op de brug rijd.

Pieter Frijters | MindTuning : Rijangst opgelost from Pieter Frijters on Vimeo.

Gephyrofobie is een veel voorkomende fobie en gaat vaak gepaard met rijangst.

Autoriteiten in San Fransisco hebben altijd een sleepwagen ter beschikking staan voor personen die een paniek aanval krijgen als men over de San Fransisco – Oakland Bay Bridge rijd.
Een andere brug in Amerika heeft zelfs een soort taxi service beschikbaar gesteld voor personen die lijden aan gephyrofobie.

Geen enkele fobische angst is eigenlijk zo gek. “Normale” personen hebben zelfs vaak al last van een raar gevoel in de buik als men over een hoge open brug rijd de eerste keer. Kinderen hebben het al als ze over een klein bruggetje moeten lopen zonder leuning.

Het wordt natuurlijk pas heel vervelend als het zo erg wordt dat de paniek toeslaat. Dan krijgt het officieel de naam gephyrofobie.

Waar zit het dan? Al die paniek wordt veroorzaakt door jouw denken. Niet jouw bewuste denken maar jouw onbewuste denken. Het bewuste denken beslaat ongeveer 10% van het grote geheel en jouw onbewuste ongeveer 90% van jouw denkvermogen. Jij kunt dus bijvoorbeeld positief denken maar op het moment zelf zijn jouw positieve bewuste gedachte als het ware een vogel die het op moet nemen tegen een hongerige beer.

Waarom? Omdat je onbewust door de tijd heen een overtuiging gecreerd hebt (aanhoudende gedachte) en deze bent blijven voeden met soorgelijke gedachte waardoor het voor jouw zeer reeel is. Een positieve geachte haalt wel iets weg maar misschien alleen maar die buitenste laag van gedachte die je als laatste aan die overtuiging hebt vastgeplakt

Welke methode je ook toepast om jouw gephyrofobie of jouw fobie voor bruggen de kop in te drukken, het komt er dus altijd op neer dat jij jouw gedachten/overtuigingen gaat veranderen zodat jouw denkvermogen die brug niet meer als een bedreiging ziet.