Faalangst - Mindtuning

Wat Doet Claustrofobie met Jou?

Pieter Frijters | MindTuning : Claustrofobie- en hoogtevrees tips in een skigondel: from Pieter Frijters on Vimeo.

Het woord claustrofobie is afkomstig van het Latijnse woord "claustrum" (gesloten ruimte) en het Griekse woord "phobia" (angst). Claustrofobie betreft de specifieke angst om vast te zitten of opgesloten te raken en komt in veel gradaties en omstandigheden voor.

Ongeveer 10% van de bevolking heeft een milde tot matige vorm van claustrofobie en ongeveer een kleine 4% heeft ernstige claustrofobie. Bij circa 33% van de mensen met claustrofobie begint de angst in de kinderjaren. De gemiddelde ontstaansleeftijd van claustrofobie ligt rond het twintigste jaar . Meer vrouwen dan mannen ervaren deze stoornis.

Claustrofobie kan ontwikkeld zijn doormiddel van een onaangename traumatische gebeurtenis, zoals opgesloten zitten in een kleine ruimte, waarbij vaak de persoon in paniek is geraakt. Deze reactie wordt dan gelinkt in uw brein aan de omstandigheid waar u toen in verkeerde. Uw brein is een overeenkomst gaan creëren tussen het in een kleine ruimte verkeren en een angstig/bang gevoel. Een omstandigheid waar u totaal geen controle over heeft.

Elke keer dat u op een plek komt waar u herinnerd wordt aan deze onaangename traumatische gebeurtenis zal uw brein direct deze situatie aan de claustrofobische reactie gaan linken.

Uw lichaam vind dit niet fijn en wil u beschermen van deze angst of pijn, waardoor u weg zult gaan van de omstandigheden waar u zich op dat moment in verkeert.

Claustrofobie is een specifieke fobie, ook wel een enkelvoudige fobie genoemd. Claustrofobie kan een hardnekkige en intense angst veroorzaken, u krijgt een claustrofobische reactie. U bent echter wel in staat te erkennen dat de angst niet in verhouding staat tot de rele dreiging.

Het idee niet weg te kunnen of het beperkt zijn in beweging kan leiden tot angst of paniek. Dit kan lichamelijke reacties, zoals zweten, trillen, hartkloppingen, duizeligheid, ademnood en hyperventilatie tot gevolg hebben.

Enkele plekken waar u aan kunt denken waar een claustrofobische reactie kan optreden is:

  • In een auto
  • Liften
  • Vliegtuigen
  • Openbare toiletten
  • Bioscoopzaal
  • Tijdens een feestje waar veel mensen aanwezig zijn

 

Het is echter voor veel mensen niet de moeite waard om voor deze klacht in behandeling te gaan. De belangrijkste verklaring hiervoor is dat de omstandigheden waar u geconfronteerd word met claustrofobie redelijk makkelijk te vermijden is. Zo kan iemand die last heeft van claustrofobie en op de derde verdieping van een flat woont, eenvoudig de lift vermijden door de trap te nemen.

Zoals ik in het begin al aanhaalde heeft uw brein bepaalde omstandigheden gelinkt aan een overdreven vorm van angst. Dit is niet prettig. U moet er dus voor zorgen dat deze negatieve emoties geneutraliseerd worden bij de gedachte aan of als u daadwerkelijk in bepaalde omstandigheden verkeert. U heeft zelf deze claustrofobie veroorzaakt. U bent ook de enigste die u van deze claustrofobische reactie af kunt helpen. "Ja, lekker makkelijk geredeneerd" zult u denken. En toch kan het zo makkelijk zijn als u dat wilt.

U zult niet met de borst vooruit lopen en iedereen vertellen dat u een fobische reactie bij uzelf heeft veroorzaakt, maar u zult wel met de borst vooruit lopen en iedereen vertellen dat u uzelf van claustrofobie heeft afgeholpen. En weet u, dat kan heel eenvoudig.

Want zo snel als een claustrofobie tot stand wordt gebracht, zo snel kunt u er ook weer vanaf komen.

Direct aan de slag
met het oplossen van je probleem?

Dat kan nu ook online!
Klik HIER voor meer info.

Meester over je gedachten

Boek: Meester over je gedachten
De manier waarop jij denkt, bepaalt hoe je functioneert in je werk en privéleven. Soms slaat denken om in piekeren en wordt je blik op de wereld ernstig vertroebeld: depressieve gedachten kunnen leiden tot slapeloosheid, angst en zelfs burn-out.



Blijf in contact

Twitter icon
Facebook icon
LinkedIn icon
YouTube icon
Vimeo icon