Faalangst - Mindtuning

Plankenkoorts - Waarom durf ik niet dat podium op?

Glossofobie en Lalofobie zijn de officiële benamingen voor wat wij in de volksmond “Plankenkoorts” noemen.

Glossofobie is de officiële naam voor het spreken in het openbaar, en Lalofobie is de angst om te spreken of te gaan spreken. Vaak leid plankenkoorts naar andere fobieën en stoornissen zoals een sociale stoornis.

Plankenkoorts, podiumvrees, spreekangst , het zijn allemaal fobieeen die in de kern gelijk zijn. Ze vallen onder de categorie " Sociale angsten". Immers: ze spelen alleen wanneer je in gezelschap een bepaalde prestatie mag leveren.

In dit artikel zullen we het gewoon houden bij plankenkoorts. Plankenkoorts is een enkelvoudige of specifieke fobie en is dus ook makkelijk te behandelen.

Symptomen voor plankenkoorts kunnen bestaan uit:

  • Intense bezorgdheid voorafgaand aan of bij de gedachte aan
  • Vermijden van presentaties
  • Een gevoel van Paniek of “slaan totaal dicht”
  • Zwaar ademen
  • Zweten
  • Misselijkheid
  • Trillen
  • Hartkloppingen
  • Boos worden
  • Controle verliezen

De oorzaak van plankenkoorts kan veroorzaakt zijn door de volgende punten:

  • Een incident die iemand persoonlijk heeft meegemaakt of waar iemand nauw bij betrokken is geweest.
  • Langzaam opgebouwd door het vermijden van het spreken in het openbaar totdat het zich heeft ontwikkeld tot een waar probleem.
  • Overtuigingen die vroeg in iemands leven zijn herhaald door de persoon zelf over door leidinggevende personen om hem of haar heen.

Het is goed om te weten waar een angst vandaan komt zodat u begrijpt wat er aan de hand is en wat er gebeurt wanneer een fobische reactie plaatsvindt.

Alles begint bij uw denken aan iets. U denkt een bepaalde gedachte en daar linkt u een positieve of een negatieve emotie aan. Dit leid tot een positief of negatief gevoel.

Uw gevoel is het zaadje van uw onderbewustzijn. Uw onderbewustzijn is het gedeelte dat u het beste kunt omschrijven als een databank. Alles uit uw verleden zit hier in opgeslagen, zo ook uw overtuigingen, normen en waarden. Hier zit dus ook uw angst voor een bepaalt iets in opgeslagen.

Angst is een negatieve emotie. Een negatieve emotie voelt niet prettig, uw lichaam komt helemaal onder spanning te staan. Dit is niet prettig. U wilt daar vanaf, wat leid leid tot een actie.

Wat doet u? U gaat weg van datgene waar u zich niet prettig bij voelt. Uw gedachten hebben ooit op de een of andere manier extreme pijn gelinkt aan een bepaalde gedachte of gebeurtenis om wat voor redenen dan ook.

De reden is niet zo belangrijk. Wat wel belangrijk is dat u er vanaf komt. Hoe komt u er vanaf. Er zijn overal manieren voor. Geen van allen zijn ze goed of slecht. Bij de een werkt methode A beter en bij de ander methode B. Het gaat erom dat u de gedachte aan, geen negatieve invloed meer heeft op uw lichaam en dus op uw dagelijks functioneren.

Dit hele verhaaltje leid tot het volgende:

Gedachte >> Gevoelens >> Acties

Als u nu uw gedachte gaat veranderen over iets krijgt het een andere betekenis. Wat denkt u van de volgende twee zinnen als voorbeeld:

  • Ik ga lekker vanmiddag zwemmen
  • zwemmen lekker ga vanmiddag ik

Precies dezelfde woorden alleen heeft de eerste zin wel een betekenis en de tweede zin niet. Als u uw gedachte over iets door elkaar gaat husselen verandert de betekenis dus verandert de emotie en het gevoel dat u ervaart wat uw acties zal veranderen.

Wilt u van uw plankenkoorts af zult u uw gedachten moeten veranderen. Dit is heel simpel als u weet wat u doet. Want zo snel als plankenkoorts is ontstaan zo snel kunt u ook weer van plankenkoorts afkomen. Met MindTuning zijn over het algemeen de klachten in 2 dagen verholpen. Kijk maar eens onder faalangst.